למה הקולוסיאום ברומא שבור?

הקולוסיאום היה אמפיתיאטרון שנבנה ברומא על ידי הקיסר הרומי פלביוס. הקולוסיאום נבנה בתקופת שלטונו של הקיסר פלביאן כמתנה לעם הרומי. עד שהקולוסיאום נבנה, המרכז העירוני של רומא עבר לכאן מהפורום הרומי.

כיום

הקולוסיאום הוא אחד מאתרי התיירות המפורסמים ביותר ברומא המודרנית, המארח מיליוני מבקרים בשנה. הקולוסיאום היה זה מכבר אטרקציה תיירותית מרכזית ברומא, עם כשבעה מיליון מבקרים בשנה. מאז ימי הביניים, הקולוסיאום היה אחד מהפלאים הגדולים ביותר של רומא ושל העולם, ומושך אליו מבקרים רבים.

בהיותו אחד המבנים הבודדים ששרדו מהאימפריה הרומית

הקולוסיאום כיום הוא אנדרטה לכישורי האדריכלות וההנדסה של רומא העתיקה. נבנה כדרך לבדר ולהסיח את דעתם של הרומאים מכל רעיון של מרד, הקולוסיאום הוא אנדרטה איקונית לרומא האימפריאלית וזוועותיה. הקולוסיאום נבנה כחלק ממאמץ אימפריאלי להחיות את רומא לאחר השנה הסוערת של ארבעת הקיסרים, 69 לספירה.

לאחר קריסת האימפריה הרומית המערבית

הקולוסיאום נפל לידי הכנסייה. לאחר נפילת הרומאים במאה ה-5 לספירה, הקולוסיאום התקלקל, ושימש לסירוגין כמחצבה, מבצר ומנזר. תקופת ימי הביניים לאחר נפילת האימפריה הרומית, הבניין הזה עבר לכנסייה.

הקולוסיאום או האמפיתיאטרון הפלבי ידוע בשם האמפיתיאטרון הפלבי, אך נקרא לעתים קרובות הקולוסיאום בשל קרבתו לקולוסוס של נירון המפורסם. הקולוסיאום נקרא לרוב האמפיתיאטרון הפלבי, על שם שושלת הקיסר שהוביל את בנייתו.

מבנה הקולוסיאום או האמפיתיאטרון הפלבי ניזוק במשך מאות שנים ברעידות אדמה ואבנים וממשיך להתקיים באותו מצב רעוע

סדרה של רעידות אדמה במאה ה-5 לספירה. הם פגעו בקולוסיאום, שגם הוא היה נטוש. עקב רעידות אדמה ושריפות תוקן הקולוסיאום עד המאה ה-6.

מספר תקופות של נזק לקולוסיאום נגרמו על ידי רעידת אדמה חזקה בשנת 1349

שגרמה לקריסת הצד הדרומי החיצוני, ששכב על קרקע סחף פחות יציבה. הקולוסיאום סבל מברקים ורעידות אדמה, ובחומרה רבה יותר מוונדליזם וזיהום. בשנת 1349, רומא נהרסה עמוקות ברעידת אדמה טרגית, ולמרבה הצער, המבנה העתיק הזה ניזוק קשות.

לאחר רעידת האדמה הטרגית

הרומאים טיפלו בקולוסיאום ושיקמו אותו מספר פעמים כדי לשמר את הקסם והיופי שלו. למרות האובדן, המבנה העתיק הזה הצליח לשמור על קסמו ויופיו, וגם היום אטרקציה זו מסוגלת להפתיע את המבקרים בה, גם חובבי היסטוריה וגם מבקרים מן השורה. לקולוסיאום חסרים כמה מהקשתות והמעקים ברמה הגבוהה יותר, אבל הוא עדיין אחד המונומנטים המוכרים ביותר בעולם.

למרות שנהרס ניכר ברעידות אדמה וגניבת אבנים (עבור spolia)

הקולוסיאום הוא עדיין סמל איקוני של רומא האימפריאלית ונרשם כאחד משבעת פלאי תבל החדשים. אירועים אלו פגעו קשות בקולוסיאום הרומי, שתוקן ונבנה מחדש מספר פעמים במהלך אלפיים שנות קיומו. הקולוסיאום שזדעזע ברעידות אדמה, נהרס בשריפות ושימש כמחצבה לבניית מבנים כמו בזיליקת פטרוס הקדוש ופאלאצו ונציה, שימש גם כמבצר ומאגר פחם. הקולוסיאום נפתח כמעט עשר שנים מאוחר יותר והשתנה מספר פעמים בשנים הבאות.
לעוד פרטים נוספים אודות הקולוסיאום ברומא ולמה הקולוסיאום ברומא שבור? עליך לבקר ב- colosseum.co.il

מאוחר יותר

הקולוסיאום או האמפיתיאטרון הפלבי שימש כמבצר, בתי מלאכה, דיור לעניים, ואפילו כמקדש נוצרי. הקולוסיאום שימש סמל לניצחון הנצרות על מסורות פגאניות ונשמר הודות לקדושים שמתו שם. המסתורין והפלא של הקולוסיאום הפכו אותו למרכז רומא ולאבן דרך בהישגים אנושיים.

בניגוד לאמפיתאטראות רבים אחרים הממוקמים בפאתי העיר

הקולוסיאום נבנה במרכז העיר, באופן סמלי, בלב האימפריה הרומית. שמו של האמפיתיאטרון קולוסיאום מתוארך לסוף המאה ה-6 לספירה. לאחר המאה ה-6, הקולוסיאום עדיין בהריסות, נטוש ומשמש כמחצבה במשך מאות שנים.

בניית הקולוסיאום החלה תחת הקיסר אספסיאנוס בין 70 ל-72 לספירה. הרומאים בנו את הקולוסיאום מבטון וטרוורטין, אבן גיר מקומית הנפוצה במרכז איטליה.

אחת הסיבות העיקריות לכך שהקולוסיאום הרומי נשבר ונהרס חלקית

היא שלאחר נפילת רומא, רוב המבנים הקיימים שימשו כחומרים ליצירת מבנים חדשים. כתוצאה מכך, החלק החיצוני הדרומי קרס וההריסות שימשו לבניית מבנים רבים אחרים ברומא. למרות שמוקד רעידת האדמה הטרגי היה רחוק במרכז האפנינים, המבנה העתיק הזה עדיין קרס.

לאחר המאה השישית

עם שקיעת האימפריות, הקולוסיאום יצא מכלל שימוש, ובקירותיו שכנו אחוות, בתי חולים, מתבודדים ואפילו בית קברות. במהלך תקופה זו, הקולוסיאום עבר מספר שינויים דרסטיים בשימוש. הקולוסיאום נחנך בשנת 80 לספירה. טיטוס, בנו ויורשו של אספסיאנוס.

תפריט נגישות